.. close

: WELCOME :

selamat datang semua ke blog kina :)

19 October 2012

sharing is caring

Sekadar berkongsi (^_^)

Pakar sains mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling menggalakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.
Percaya atau tidak, berikut adalah hikmah yang diperoleh daripada perbuatan bersujud ketika sembahyang. Berikut merupakan 15 kebaikan sujud dalam solat. Semoga ia dapat memotivasikan diri untuk tidak meninggal solat wajib dan mengejar berbuat solat sunat.

1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit daripada tempat asalnya.

2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

3. Melegakan sakit hernia.

4. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

5. Melegakan paru-paru daripada ketegangan.

6. Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa. Kedudukan sujud dalam solat adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

7. Meringankan bahagian pelvis.

8. Memberi dorongan supaya mudah tidur.

9. Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud. – Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara semula jadi dan ia juga akan memastikan kelancaran perjalanan darah.

10. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

11. Sujud juga mampu mengurangkan kegemukan.

12. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin. organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut .(Convulsions).

13. Organ terpenting iaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

14. Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya. Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha pencipta sekali gus mengikis sifat sombong ,riak takbur dan sebagainya.

15. Manakala dari sudut perubatan pula, kesan sujud dalam solat yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.




sumber:facebook:)

16 coment cini:

Cik Nur said...

byk sebenarnya kebaikan dalam solat ni kan..
ni baru sujud, belum lain2 pergerakan lagi...

apapun, terima kaseh sudi berkongsi.. :)

hazwan hairy said...

nice sharing kina... :-)

Chic Na said...

info menarik. :)

Si Matatajam said...

Banyak hikmahnya...ada gak baca kat FB..

Cinta Misteri said...

btul tu Kina, nice sharing.

posisi solat yg CiM paling gemar adalah sujud, waktu sujud tu rasa macam release sgt sarat-barat kat kepala nie.
Allah Maha Besar kannnn....

lelamaisara said...

banyak sebenarnye kebaikan dalam solat ni kan...alhamdulillah.....

9n0L4 said...

beruntungnya orang Islam yang tak lupe utk solat. :)

shuhadaothman said...

byk kebaikan dy kan. thanks sharing kina. :)

izan mama mia said...

ya..byk kelebihannya..

izan mama mia said...

kina,..ini url gambar..

http://i.imgur.com/V8cRs.gif?1

ini link entry

http://miaduniaku.blogspot.com/2012/09/rempah-masak-hitam-mudah-dimasak-enak.html

tq kina..:)..

dya bunga said...

thanks sharing..:D

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

solat banyak kelebihanya kan

Arina Shamsul said...

subhanallah..subhanallah...

betapa banyaknya kebaikan tersembunyi di sebalik sujud kita kepada ALLAH :)

nice sharing dear :)

Cik Aini said...

so?
xboleh tidak..
haruss hokayy!
solat tu terlalu byk kebaikan,kalo tak,tak dipanggil lah solat itu tiang agama kan :)

nice sharing dear :)

Deqla manjew said...

solat mmg byk kebaikkannya..thx for sharing.. =)

wan nurul hezrina said...

Mmg byk khasiat solat.kira rugi lah org yg lalai mengerjakan solat..tang bekalan oksigen tuh mmg betul.org Jepun kta tunduk membongkok ala ala sujud mmg bagus utk otak.sbb tuh dorg asik tunduk bila bg salam.huhu.

Cute Pink Kaoani
 

Copyright © 2012 Reserved to Kinara kinatara
Design by kinatemplete by farisha idayu