.. close

: WELCOME :

selamat datang semua ke blog kina :)

02 October 2012

anak-anak?sukar?



assalamualaikum...hye korang semua ape khabar?baik kha?..law saket makan ubat no...jangan culas2..haha.2 ayat yang mak kina selalu cakap kat kina..kina ny liat sikit bab-bab nak makan ubat ni.tak tahulah kenape.tapi kina mula pandai telan ubat penadol 2 pom mase form 3..sangat2 lame nak bolehj ke telan 2..malu je kan.

eh dah terlari topik pulak.sebenarnya kina nak bercerita tentang tajuk di atas..tapi tajuknya agak pelik kan...
hehe sebenarnya yang kina maksudkan susah nya nak didik anak2 di zaman sekarang ny terutamanya di malaysia.korang sokong x?

sebab 2 ramai orang sekarang ke luar negara setelah berkhawin...kan?betul x?kenape ye...pada pandangan kina kina rasa malaysia ni dah x selamat unruk didik anak-anak terutamanya di bandar raya..xp x din afikan ade jugak tempat-tempat yang masih boleh dipertimbangan dan cara pendidikan jugak mempengaruhi sikap anak- sekarang betul x?

xp ape yang kina nak simpulkan kat sini adalah cube korang bayangkan situasi di bawah di dua kawasan iaitu di malaysia dan satu lagi di london..

seorang wanita berpakaian menjolok mata(tidak menutup aurat) berjalan di sebuah shoping complex

malaysia 
anak:mak kenape akak 2 x tutup aurat?bukankah dalam islam tutup aurat 2 wajib..
mak:???(ape nak jawab,law jawap pon anak2 akan balas lagi..budak2 sekarang pandai..

london
anak:mak kenape akak 2 x tutup aurat?bukankah dalam islam tutup aurat 2 wajib..
mak: nak akak 2 bukan islam.dia menganut agama lain.jadi agama dia x halang dia berpakaian begitu.kita sebagai orang islam x leh lah ikot macam akak 2..
anak:oh..adik paham...

okeh 2 salah satu contoh dari kina..pandangan korang macam mane..contoh lain jugak.malaysia nih kadar penculikan dan jenayah semakin meningkat.ramai bebudak bawah umur yang di culuk dan dipermedagangkan..xp kite tengok kat jepun diorang biarkan anak2 ke sekolah sendirian,walaupon baru 5 tahun..dan ade yang pandai membeli untuk ibu bapa juga...

jadi kina rasa ade betulnya mereka meningalkan malaysia kerana faktor2 ini...
pendapat korang?? 


kina dapat idea ny mase kina jawab final exam bel(english).tajuk dia kenapa ramai di kalangan rakyat malaysia lebih suka berkerja di luar negara berbanding negara sendiri..



give ur comment here:)




13 coment cini:

dya bunga said...

idea tbe2 beku plak..haha.. kalau kadar penculikan dan jenayah ni no komen lh..hihih

Si Matatajam said...

Adoi dah lama tak jawab soklan peksa ni tetiba blurrr plak hi hi...

Deqla manjew said...

dah mcm soklan lisan skolah dulu la...hihi.. sama mcm kak M.. blur jugak ni...sbb dah lama x skolah..hahaha

izan mama mia said...

adoi..camana nak jawab eks..

are_lin@yu said...

hehehe..yg pnting asa agama tu kna ada..klu agama tak diutamakan mmg jd bkn2..so melentur buluh biar dari rebung nya..n bg cukup kasih sayang jgn terkurang atau terlebih jd lain pula jd nya ;-)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

xtau nk jawab hahahahahhaha

kinara kinatara said...

@dya bungahehehe..pening jugak nak pikir kan..

kinara kinatara said...

@Si Matatajamhehehee

kinara kinatara said...

@Deqla manjewahah..soklan lisan un lagi senang

kinara kinatara said...

@izan mama miajawab jangan x jawab..

kinara kinatara said...

@are_lin@yusokong..

kinara kinatara said...

@Wanieys a.k.a IbuQaliefhehehe:)

wan nurul hezrina said...

aduh kena jawab ek?hahaha..jauh plak nnt dr keluarga kalau nak kena pindah negara luaq.hehe

apapun kita sebagai ibu bapa kena usaha cara terbaik nak jawab soklan dr anak2 dan memastikan anak betul2 selamat..

tapi tulah lately tgk citer kat tv anak2 diculik.nak2 anak pompuan di jual n diperkosa paling teruk dibunuh.buat takut aku jer dik..dah lah ada 2 anak pompuan..

skangnie hanya boleh terapkan nilai2 murni kat anak..dan seharus baik belajar mcm mana nak jaga anak2 supaya selamat.insyaallah Allah ada disamping kita..

Cute Pink Kaoani
 

Copyright © 2012 Reserved to Kinara kinatara
Design by kinatemplete by farisha idayu