.. close

: WELCOME :

selamat datang semua ke blog kina :)

29 October 2012

cinta itu?



      pada tangal 31 ogos 1975,negara kita telah bebas.bebas dari penjajahan..yey..kini malaysia sudah beybas....beybas...beybassssssssss...(eh ade dengung)huhu.. terima kasih pada perjuang negara..kina tabik sama korang..tok jangut mat kilau bukan m daut kilau ya..dan banyak lagi pemimpin yang telah menabur jasa kepada tanah air kita yang tercinta bumi malaysia.

     tengok aja percampaian negara kita,law x kerana perjuang2 negara..x mungkin kita merdeka kina..dan x mungkin juga malaysia mencapai kegemilangan..sebab itu pentingnya belajar sejarah...hahaha...sejarah spm dapat A ok..xp sejarah pmr C je mampu hahaha..bangga betul...huh..

     xp bukan itu yang nak kina ceritakan..kina mahu ceritakan sejarah yang lagi penting buat keluarga kina..ya sejarah yang telah menbawa kina ke dunia fana ini..pada tanggal 25 mei 1992.telah di ijab kabulkan sepasangan suami isteri(lepas dah akad nikah baru boleh pangil suami isteri kan)..
nak tahu macam mane detik perkenalan mereka..jom baca..

     alkisah maka tersebutlah kisah di sebuah kampung..tinggallah seorang perantau..mencari rezeki sesuap nasi..huhu..alkisahnya si suami merantau dari kelantan ke pahang dan duduk meyewa bersama rakan2nya di sebuah rumah sewa berdekatan dengan rumahnya si isteri..

***********************
     si isteri tinggal bersama si nenek,kerana berkerja di sini..ibu bapanya di terengganu..seorang yang gigih untuk membantu neneknya..mempunyai seorang sepupu..dan sepupunya itu diangap kawan baiknya kerana tidak punya ramai kawan,dek sibuk berkerja..

***********************
    walaupon tinggal berdekatan mereka tidak penah bertegur sapa.selalu jugaklah si nenek menghantar makanan ke rumah si suami.dan adakalanya si nenek meminta si isteri untuk menghantarnya..dan kadang2 si nenek ade juga mengajak makan bersama di rumah..selalu jugaklah si suami dan rakan2 bertandang makan di rumah,xp selalunya ketika si isteri tida di rumah...

bermula nya detik perkenalan adalah apabila si sepupu si isteri merisik khabar si suami..sepupu selalu menyakat si isteri dan si suami..

sepupu:weh sepupu aku kem salam..
si suami:senyum je...

sepupu:weh mamat tepi umah kem salam.
si isteri:ape lah ko nyh kenal pon x..?pepandai je cakap dia kem salam..

pekara yang sama berlaku selama beberapa bulan.



***********************
lama2 si isteri memberitahu sepupunya jika berkenan ngan si isteri masuklah meminang dan si suami pon terus masuk meminang walaupon mereka tidak penah bertegur sapa.di khabarkan kepada si nenek tengang itu..dan si isteri binggung kerana niat nya hanyalah untuk main2..katanya untuk meminang itu untuk membuatkan si suami memikir 2 kali..xp apakan daya si nenek telah memberitahu si bapa yang anaknya di pinang orang...



beberapa bulan kemudian mereka pon di ijabkabulkan..tanpa ada sesi percintaan..sesi perkenalan mungkin..tetapi bagaimana cinta mereka mampu bertahan selama 20 tahun..dan hampir 21 tahun..subahanallah..begitu untuh cinta ke jalan mu ya ALLAH..si suami dan si isteri kina bahagia...


_______________________________

*cerita di atas adalah cerita sepasang suami isteri yang bernama

SUAINI BIN HUSSSIN
ROSMA BINTI YUSOF      
dan mereka adalah ibu bapaku...sayang mereka dunia akhirat...


pesanan penaja:moga hubungan mereka ini akan kekal hinga syurga..amin..
                         dan kina jugak kadang2 terpikir juga..indahnya bercinta lepas kawin...:)






sampai sekarang ayah selalu cakap lepas makan..

semua anak2 ucap terima kasih kat mak sebab dah masakkan untuk kita semua...


dan satu lagi ayah memang x kan berselera law makan makanan yang bukan mak masak,sebab ayah cakap masakan mak terbaik di dunia selain dari ibu ayah(mak tok).dan yang paling penting semua orang cakap masakan mak sedap..samapai arwah atuk belah mak law x sihat akan datang dari terengganu ke pahang(rumah kimi) semata2 nak makan masakan mak..law kat kampung ayah kelantan pulak..satu family berselera makan kari yang mak masak gulai yang mak buat..samoai xdek tinggal kesan...dan kina memang akui mak masak memang sedap...

kina?hahaha..kina pandai juga masak..masak maggie..huhu..xlah sikit2 2 bolehlah kina masak..

*******************

sayu hati dengan cerita ini..korang semua paham x?
law x paham cakap taw..huhu




14 coment cini:

misz uzmy said...

woww so sweet bercinta lepas kawen.
Hmm makanan paling sedap mestilaa dr air tgn mak kita sendiri kan.. ^__^

Deq's Qienz said...

Ayh kina mcm ayah kite n kite jugak..kite suka masakan mak.kalo blik kg je makan betambah..huhuu

Cik Nur said...

samalah dengan mak abah nur, bercinta lepas kawin.. :)

nur pun kalau boleh nak macam tu..heee.. :)

Chic Na said...

how sweet. walaupun bercinta lps kawen. :)

Deqla manjew said...

mak dan arwah ayah sis deqla pun bercinta lps kawen...biase la org2 dulu kan...jodoh pun mak bapak yg carikan...hihi...tp kekal kan smpai sekrg..tabik spring ar...

Dayana Bahar said...

hehe bercinta lepas kawen... hehe kina pun wat gitu jugak nanti ye

Mrs Velentine said...

sweetnya...kina kena belajar dr mak kina masak...

wan nurul hezrina said...

mmg org dulu2 bercinta lepas kawinkan sbb tuh harmoni jer umah tangga..tapi taklah kta bercinta tak bahagia.hehehe

alhamdulillah semoga mak n pak kina bahagia hingga hujung nyawa=)

tq banner2 tau suka sanggat.baik sungguh hati kina=)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

org dulu sama kot bercinta pas kawen kan...sama macam mak n arwah ayah akak

izan mama mia said...

so sweet mg bahagia selamanya

MAY said...

ala..kak may masak tak sedap...mcmne nk dpt pujian bile ade anak ni nnt..hehe


*baru teringat kina..mane la lame tak nmpk..mentang2 akk sebok keje skrg, seme org ngajok tak nk dtg blog ye..hehe

9n0L4 said...

cinta ibu bape ni hingga ke syurga. insha Allah. ;)

dya bunga said...

mama n ayah dya pun bercinta lepas kawin juga.. arwah nenek dgn wan kawin baik..huhuuh.. dont worry ..dya faham ok.haha

Si Matatajam said...

Sweetnya..semoga berbahagia hingga ke Jannah...Insyaallah ^_^

Cute Pink Kaoani
 

Copyright © 2012 Reserved to Kinara kinatara
Design by kinatemplete by farisha idayu