.. close

: WELCOME :

selamat datang semua ke blog kina :)

19 May 2012

sarawakian??



Ibu Pertiwiku 
Sarawak tanah airku
Negeriku tanah airku Sarawak
Engkaulah tanah pusakaku
Tanah tumpah darahku
Ibu pertiwiku
Rakyat hidup mesra dan bahagia
Muhibbah sentiasa
Bersatu berusaha berbakti
Untuk Sarawakku cintai
Sarawak dalam Malaysia
Aman makmur rahmat Tuhan Maha Esa
Kekal lah Sarawak bertuah
Teras perjuangan rakyat
Berjaya berdaulat
2 lagu rasmi sarawak ny pulak lagu puteri santubung putri sejinjang

MC WAYNE
Kami kembali, gegarkan Malaysia kedua kali
Adunan semula disiapkan dalam sehari apa ditunggu lagi
Ku perkenalkan diri kami M.I.X, menjunjung kasih menyembah bumi
Pelbagai kaum etnik membuat aku semakin tertarik pelbagai harta pusaka
Puak kumbu pun jadi antic
Gabungan musik hip hop dan etnik, pertama kali dicuba apakah komen pengkritik
Sarawak terbahgi kepada 9 bahgian, Kuching pergi ke Limbang
Tebedu dekat sempadan, bahasa berlainan
Sungai rajang terpanjang, semangat bujang senang
Bila lagi nak menang? Jangan lupa ha singgah ke Satok,
Beli ikan terubok, Laksa Sarawak, ABC dan Mee Kolok,
Dah makan? (aok)
Dah kenyang? (aok)
Mun maok, kita jumpa lagi esok.
Reff
Putri Santubong, Putri Sejinjang,
Penjaga gunong negri Sarawak,
Manis nya sik ada, dpt di lawan,
Anak dak dewa turun kayangan
NOH PHROFILE
Ku jelma keluar dari kabus bersikutkan, deretan,
Cerita dan ritma sakti buatkan bergoyang, di khalayak ramai, di tepi pantai,
Ku bersantai dipetang semalam dibuai mimpi yang indah tidurku lena,
Walaupun tidak se’happening’ seberang sana, namun ada saja gemilang yang dirasa,
Koordinasi ku tetap, mantap, di bawah bayu pun ada aku,
Iringan sape klasik diatas irama moden cantik, kacak lawa jangan salah faham,
Ada bezanya bahasa, berbagai-bagai bangsa,
Selain India dan Cina,
Ada Iban, Kelabit, Kayan,
‘Simple’ wisma San Yan, Piasau hingga ke Tudan
Flow demi flow macam awan berkumpul menjadi taufan
Jangan beri alasan, kan selalu ku pesan ingat,
Agi’ idup agi’ ngelaban.
Reff
Putri Santubong, Putri Sejinjang,
Penjaga gunong negri Sarawak,
Manis nya sik ada, dpt di lawan,
Anak dak dewa turun kayangan
ASHRAF HARDY
Lagenda sejarah silam Putri Santubong dan Sejinjang
Melambangkan keayuan negeri bumi kenyalang
Cuba merantau suasana hijau jadi sebutan ramai diiringi dengan pelbagai kaum
Takkan terkapai kapai, jauh lagi perjalanan, luasnya isi permandangan,
Menyenangkan pemikiran ketepikan semua beban, dapat kulihat kan senyuman,
Takkan kulupa pengalaman ku, di kampung halaman, simpang penuh dengan harapan,
Pilih satu cita rasa, tandak yang berbeza, mari sini ku tunjukkan caranya bagaimana,
Hayunkan tanganmu, kiri ke kanan biarkan musik bergema satu persatu,
Kitakan pergi dari Miri, ke Kuching, turun lagi ke Sibu, sebelum ke Limbang
Kita singgah bahgian Bintulu, suasana istimewa di awani langit biru,
Rasa terpesona bergemuruh rasa hariku,
OGIE
Bermulanya versi kedua tentang “ethnic city”
Big Daddy diberi peluang untuk mulakan misi,
Agama, budaya, serta pelbagai tradisi yang unik sekali
Bumi kenyalang nama diberi,
Melihat keindahannya, keunikannya, serta kemodenannya,
Semua terpegun ternganga, hidup aman sentosa tak usah kau curiga,
Takkan puas rasanya jika semalam sahaja,
Terlemparlah gelaran, Bandar raya taman, dengan warna wangian
Minda dapat ditenangkan, hati mula berkocakan alam semula jadi,
Suasana harmoni, pemimpin berdikari
Inilah tempat lahirku, tempat menimba ilmu,
Tanah tumpah darahku, tak perlu kau ragu ragu
Sarawak kebanggaanku tiada lain di Malaysia
Hanya engkau, engkau yang Satu
Reff
Putri Santubong, Putri Sejinjang,
Penjaga gunong negri Sarawak,
Manis nya sik ada, dpt di lawan,
Anak dak dewa turun kayangan

kenape tiba2 kina cari lirik lagu sarawak pulak ny...sebabnye adelah..

 haha..2 jep sebabnye...
jangan marah ye..

hehehe...

 


1 coment cini:

shafiq said...

hahahaha ... pasal benda ni rupanya ..

Cute Pink Kaoani
 

Copyright © 2012 Reserved to Kinara kinatara
Design by kinatemplete by farisha idayu