.. close

: WELCOME :

selamat datang semua ke blog kina :)

24 July 2012

TETAP SEGAR DAN SIHAT DI BULAN RAMADHAN? apa petuaanya..



mahukan petua kekal bertenaga ketika berpuasa..di sinilah penyelesaianya,
heheh..
macam iklan jual produk pulak..



Untuk menjaga tubuh tetap segar dan sihat saat berpuasa, beberapa perkara berikut ini perlu kita perhatikan, sehingga dapat membantu meningkatkan amalan-amalan ibadah di bulan Ramadhan.


1. Mengakhirkan Sahur.
Disunnahkan menamatkan waktu makan sahur dengan masa yang tak jauh dari saat terbit fajar. Telah diriwayatkan dari Anas Radhiyallahu 'ahu, dari Zaid bin Tsabit Radhiyallahu' anhu, bahawasanya dia pernah berkata: "Kami pernah makan sahur bersama Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Setelah itu beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam langsung berangkat solat ". Aku tanyakan: "Berapa lama jarak antara azan dan sahur?" Dia menjawab, "Kira-kira sama seperti bacaan lima puluh ayat." [Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, 1V/118 dan Imam Muslim, 1097]


Hikmah mengikuti Sunnah Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam dengan mengakhirkan sahur memang banyak manfaatnya bagi tubuh. Tubuh akan mempunyai tenggang waktu yang cukup guna membakar makanan untuk diubah menjadi kalori (tenaga), sehingga badan tidak akan lemas pada siang hari


2. Elakkan Tidur Selepas Makan Sahur.
Kebanyakan orang sering tidur selepas makan sahur. Salah satu factor yang menjadi penyebabnya, kerana makan sahur saat masih tengah malam atau jauh dari terbit fajar. Selain tidak mengikuti Sunnah mengakhirkan sahur, solat Subuh mungkin tak boleh terjaga dengan baik (tidak tepat pada masanya). Keadaan ini akan membuat tubuh menjadi semakin lemas pada siang hari.


3. Elakkan Sikap Bermalas-Malasan
Bermalas-malasan tidak digalakkan dalam Islam, apalagi di bulan Ramadhan. Tetaplah aktif melakukan kegiatan sehari-hari, termasuk amalan-amalan yang mendatangkan pahala serta olah raga ringan. Bersenam boleh dilakukan pagi hari, misalnya jalan, lari di tempat, berbasikal atau senam. Aktiviti pada saat puasa justru dapat merangsang pengeluaran hormon-hormon anti insulin yang berfungsi melepas gula darah dari simpanan tenaga, sehingga kadar gula darah tidak menurun dan pada akhirnya tubuh tetap segar sepanjang hari.


Apabila mengantuk menyerang di pagi hari, segera saja bersenam secukupnya untuk membakar simpanan makanan supaya menjadi tenaga, kemudian teruskan aktiviti anda seperti biasa, misalnya Taddarus Al Qur `an, bekerja dan sebagainya.


4. Tidur Cukup
Usahakan untuk cukup tidur agar sel-sel otot dan organ tubuh dapat pulih kembali, baik siang maupun malam. Masing-masing orang boleh relatif berapa jam dalam memenuhi keperluan tidurnya, yang penting tidak berlebihan. Tidur berlebihan malah menyebabkan tubuh loyo, kulit wajah kering dan tidak segar.


5. Menyegerakan Berbuka.
Menyegerakan berbuka merupakan Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dan akan mendatangkan kebaikan. Dari Sahl bin Sa'ad Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam telah bersabda: Umat manusia ini akan tetap baik selama mereka menyegerakan buka puasa. [Riwayat Bukhari, 1V/73 dan Muslim, / 1093]


6. Saat Berbuka Permulaan Makan Dengan Rasa Manis.
Saat berbuka, mulakan dengan makanan atau minuman manis, seperti kurma atau teh manis, atau minuman manis lainnya. Demikian juga Rasulullah telah memerintahkan untuk berbuka puasa dengan kurma. Jika tak mempunyai kurma, maka hendaklah dengan air.


Dari Anas bin Malik Radhiyallahu 'anhu, dia bercerita: "Nabi Shallallahu' alaihi wa sallam, biasa berbuka dengan beberapa buah ruthab (kurma segar) sebelum mengerjakan solat. Jika beliau n tidak mendapatkan ruthab, maka beliau n berbuka dengan beberapa buah tamar (kurma masak yang sudah lama dipetik). Dan jika tidak mendapatkan tamr, maka beliau meminum air ".


Memberi sesuatu yang manis pada tubuh saat perut dalam keadaan kosong lebih diterima dan bermanfaat bagi anggota tubuh, apalagi badan yang sihat, akan menjadi kuat kembali.


7. Elakkan Minum Air Dingin Atau Ais.
Sudah disebut di atas, apabila tak ada kurma, minumlah air putih. Pada saat puasa, tubuh mengalami kekeringan atau dehidrasi, sehingga apabila dibasahi dengan air, maka akan sangat bermanfaat memberi kesegaran bagi tubuh. Sebaiknya hindari untuk terus minum air sejuk atau air ais, kerana akan menyebabkan perut kembung. Juga minuman-minuman yang mengandungi pemanis buatan (sintetik), kerana pemanis ini tidak mengandungi kalori, sehingga akan menambah kelesuan walaupun perut kenyang. Jangan pula mengambil minuman bersoda, kerana boleh berakibat buruk terhadap perut.


Khusus untuk mereka yang melakukan aktiviti lebih, misalnya sukan berat, pekerja berat sehingga peluh keluar berlebihan, dianjurkan minum air sejuk biasa, kerana akan diserap tubuh lebih cepat berbanding air hangat.


8. Berbuka Hendaknya dilakukan Secara Bertahap.
Setelah berbuka dengan makanan / minuman yang manis, sebaiknya perut berehat terlebih dahulu lebih kurang 30-60 minit sebelum menyantap hidangan berbuka lain. Pada saat menyantap makan pun, sebaiknya dilakukan secara berperingkat, jangan langsung berlebihan, supaya perut (perut) tidak kaget dan tiba-tiba kerja keras, sehingga menjadikan anda malas melakukan aktiviti selanjutnya. Sebaliknya jangan makan terlalu sedikit, sebab hal ini akan menurunkan daya tahan tubuh sewaktu puasa.


9. Mengambil Makanan Berserat.
Perbanyaklah makan sayur dan buah-buahan ketika berbuka atau sahur. Selain mengurangkan kekeringan tubuh (kerana kandungan air dalam makanan berserat cukup tinggi), tubuh juga boleh menahan rasa lapar lebih lama dengan makanan berserat. Hal ini disebabkan tubuh memerlukan masa yang lebih lama untuk mencerna makanan berserat. Demikian juga daging haiwan berkaki empat dan unggas boleh bertahan lama di perut


10. Banyak Minum Air Putih.
Pada malam hari dan saat sahur, perbanyaklah minum air putih, serta selingan dengan bahan berkalori tinggi, misalnya madu, kurma, gula, susu dan lain-lain untuk mencegah dehidrasi atau kekeringan tubuh dari aktiviti di siang hari yang banyak mengeluarkan keringat baik di ruangan terbuka juga di bilik dingin.


11. Mengambil Makanan Bergizi.
Perbanyak makanan yang mengandungi lima unsur khasiat lengkap, seperti protein, karbohidrat, lemak, vitamin dan mineral, agar tubuh tetap sihat. Vitamin yang perlu diambil setiap hari adalah vitamin A, B dan C yang banyak terdapat pada buah berwarna merah atau kuning, sayur-sayuran berwarna hijau tua atau kacang-kacangan.


12. Tetap Bersiwak Dan Mandi.
Dianjurkan tetap bersiwak, menyiramkan air dingin pada kepala dan juga mandi. Bersiwak atau gosok gigi boleh dilakukan oleh orang yang berpuasa. Demikian juga tidak ada masalah dengan berkumur dan menyejukkan diri pada badannya. Dalam suatu riwayat disebutkan, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam pernah menyiramkan air pada kepalanya, sedangkan beliau n dalam keadaan berpuasa, kerana haus atau panas yang menyengat. Ibarat tanaman, jika kekeringan, maka apabila disiram air, tanaman tersebut akan menjadi segar kembali.


13. Khusus Bagi Pasangan Suami Isteri.
Keperluan biologi bagi suami isteri tidaklah terhalang di bulan Ramadhan. Tetapi dilarang berjima 'saat berpuasa di siang hari. Untuk menyalurkan nafsu syahwat tersebut dapat dilakukan pada malam hari. Namun harus diingat, bahawa menyalurkan keperluan biologi ini memerlukan tenaga atau tenaga yang tidak sedikit. Apalagi bagi suami dengan isteri lebih dari satu, pertimbangkanlah untuk menyisakan cadangan tenaga, supaya tubuh tidak lemas atau aktiviti terganggu saat berpuasa di siang hari.


Selain tips-tips di atas, dianjurkan pula bagi pasangan suami isteri yang ingin menyalurkan hasrat di malam hari, agar menambah makanan dengan kandungan mineral yang tinggi, terutama zat besi. Pengambilan zat besi yang rendah akan menyebabkan rendahnya kadar Hb yang merupakan kunci utama rendahnya kejayaan tenaga di dalam tubuh. Oleh kerana itu dianjurkan untuk banyak mengambil sumber zat besi, misalnya hati, daging merah. ikan, kacang-kacangan dan sayur-sayuran hijau. Selain itu juga makanan dengan kalori yang tinggi, dan tidak mengapa mengambil suplemen vitamin serta mineral dalam bungkusan, apabila pengambilan makanan kita tidak dapat menjamin keperluan tubuh untuk melakukan aktiviti.
(bawah umur kina nyh)

14. Bekal Makanan Sumber Tenaga Saat Beri'tikaf.
Apabila ingin memanfaatkan momen ibadah pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, iaitu dengan beriktikaf di masjid, jangan lupa berbekal makanan sumber tenaga yang baik dan tahan lama, misalnya kurma, madu, pelbagai jenis gula, namun elakkan gula-gula atau gula-gula. Makanan dan minuman tambahan boleh diambil, termasuk susu dalam bungkusan. Akan tetapi, pilihlah makanan atau minuman tambahan yang mengandungi zat yang diperlukan tubuh, dan sesedikit mungkin mengandungi zat non gizi (kafein, pemanis, pengawet dan lain-lain yang sejenis). Minuman jus buah-buahan (fruit juices) harus dicairkan dengan menambahkan air, guna mempermudah penyerapan di dalam tubuh (1 bahagian dicairkan dengan 3-7 bahagian air).


Minuman berkafein (kopi, teh dan lain-lain) boleh diambil asal tak berlebihan bila menghendaki mengusir kantuk pada malam hari. Kadar kafein pada minuman suplemen bungkusan botol 150 ml umumnya berkisar 50 mg, setara dengan kadar kafein yang terdapat dalam secangkir kopi, iaitu berkisar 50-75 mg. Batas dalam kafein untuk diambil tidak melebihi 150 mg.


Perlu juga berbekal ubat-ubat ringan, seperti ubat pereda demam, sakit kepala, anti diare beserta oralit, dan lain-lain. Gunanya, untuk menjaga apabila saat beri'tikaf penyakit menyerang tubuh anda.


Demikian sekilas ulasan, untuk menjaga agar tubuh tetap segar saat berpuasa. Semoga dapat menambah puasa kita menjadi semakin sempurna, ikhlas semata-mata kerana Allah dan sesuai dengan tuntutan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, mengisinya dengan amalan-amalan bermanfaat.


Sumber:
1. Syaikh Salim bin 'Id Al Hilali, Meneladani Shaum Rasulullah, terjemahan, Pustaka Imam Syafi'i, Th 2003.
2. Astawan M, Kiat Menjaga Tubuh Tetap Sehat, Tiga Serangkai, Th 2004.

4 coment cini:

lelamaisara said...

memang suka air putih....sedap....:)

Deqla manjew said...

air masak kena cukup 8 gelas sehari..tp akak x smpai 8 gelas pun..hukhuk

9n0L4 said...

tips suami isteri tu. hee. kina ni. ;)

anis syairah said...

air masak tu penting sgt...sepaya badan sentiasa dihidrat...
pastu kena amalkan jugak supplement tambahan
inshaALLAH akan rasa cergas

http://anisgadiskelantan.blogspot.com/

Cute Pink Kaoani
 

Copyright © 2012 Reserved to Kinara kinatara
Design by kinatemplete by farisha idayu